středa 24. září 2008

dočetl jsem knihu Když Nietzsche plakal

Román o romantické posedlosti, osudu a lidské vůli
Původní název: When Nietzsche swept

Autor: Irvin D. Yalom

ISBN 80-7178-769-8

Dneska jsem po několika měsících dočetl tuto knihu, kterou mi půjčila kamarádka. Ne, že by se kniha četla špatně, ale neměl jsem na ni kvůli stěhování čas. Až tradiční dovolená v chorvatské Lanterně mi dala dostatek času, abych se mohl prokousat cca 300 stranami.

Co k tomu říct? Začátek slibný, první epizoda se odehrává ve Vídni, kde je ostatně situován děj skoro celé knihy. Doktora Breuera, vynikajícího lékaře známého po celé Evropě, navštíví okouzlující Lou Salomé, blízká přítelkyně Friedricha Nietzscheho a přiměje ho, aby tohoto migrénami a depresemi zmítaného filozofa poznal a bez jeho vědomí začal léčit.

Po několika dnech úvah doktor Breuer nabídku přijímá a setkává se s Nietzschem. Nejenže ho musí poznat, ale rovněž ho i přesvědčit, aby zůstal ve Vídni a nechat se léčit. Po mnoha hodinách rozhovorů, které připomínají partii šachu, je Nietzsche zdolán a pod záminkou, že on sám bude léčit doktora Breuera, zůstává ve Vídni.

Následuje několik setkání, zrekapitulovaných osobními poznámkami obou aktérů na konci kapitol, ve kterých se vzájemně přibližují a jejich přátelství se prohlubuje.

Doktor Breuer léčí svoji nešťastnou lásku k Berthě, Nietzsche pak k okouzlující Lou Salomé.

Kniha je plná Nietzschových myšlenek, některé z nich stojí za zapsání, zejména:

"Konečnou odměnou za smrt je, že už nikdy nezemřeme".

"Říká, že mu pomáhám. Chválí mne. Ví, jak nenávidím dary? Jestlipak ví, že že dary ze mne dřou kůži a že kvůli nim nemou spát? Patří k těm, kteří se tváří, že obdarovávají - jen aby byli sami obdarováni? Já mu nic nedám. Patří k těm, kteří uctívají úctu? Kdo chtějí najít mne, ne sebe? Nesmím mu dát nic! Když přítel potřebuje odpočinout, nejlépe mu poslouží tvrdá postel!"

Celkově musím knihu označit jako jednu z nejlepších, které jsem četl, ale to si myslím často, když dočtu něco, co se mi líbí :o)))

0 komentářů:

hledej.me » Tykač

Google
 

počet návštěv blogu za posledních 7 dní

Oblíbené příspěvky

hledej.me